Sök:

Sökresultat:

480 Uppsatser om Lönsamhet och Scania. - Sida 1 av 32

Investeringar och l?nsamhet i privata n?ringslivet

Syftet med denna studie ?r att belysa om ett samband p? kort sikt finns mellan l?nsamhet och investeringsniv? i det privata n?ringslivet. ?tta industrigrenar med f?rmodat h?ga investeringsbehov har valts ut f?r huvudstudien och inkluderar stora nationer inom den Europeiska Unionen. ?tta andra industrigrenar har valts ut f?r en k?nslighetsanalys.

Scania : Organisationens janusansikte

Inspiration for this work is from the argumentation, which is about following issue: ``If we are on a good way to leave the bureaucratization``.This paper is a study about Scania. Here I will find out at which level of bureaucratization Scania is ranked on. Scania is one of the leading producers of trucks in the world. It is acompany which works global and the analysis of ScaniaÂŽs environment is as much as theanalysis of the company's internal organization..

Kapitalstrukturens inverkan pa? bankers lo?nsamhet: bevis fra?n Europa : En kvantitativ studie o?ver banker inom EU under perioden 2006-2012

Vilken finansieringsstrategi fo?retag bo?r anva?nda sig av fo?r att uppna? sa? ho?g lo?nsamhet som mo?jligt, har varit a?mne fo?r intensiv forskning alltsedan Modigliani & Millers identifierade samband mellan skuldsa?ttningsgrad och lo?nsamhet 1958. Da? europeiska banker a?r a?lagda med regleringar sta?r de info?r en problematisk situation da?r de beho?ver skapa ho?gre avkastning fo?r investerare, och samtidigt leva upp till de riskbegra?nsningar regelverken fo?reskriver. De ledande teorierna inom omra?det sta?r i konflikt med varandra da?r ba?de finansiering genom skulder respektive eget kapital fo?respra?kas fo?r att uppna? optimal kapitalstruktur.

För- och nackdelar med belöningssystem : En studie om Scania

För- och nackdelar med belöningssystem - en studie om ScaniaVÄrt syfte Àr att beskriva hur ett belöningssystem kan vara uppbyggt och studera vilka för- och nackdelar ett belöningssystem medför. Vi studerar nÀrmare hur Scanias belöningssystem ser ut och hur vÀl det fungerar som en motivationsfaktor för de anstÀllda. Vi vill ocksÄ undersöka om det finns nÄgot som kan förbÀttras med Scanias belöningssystemVi anvÀnde en kvalitativ metod. UtifrÄn litteraturstudier skapades en referensram. DÀrefter intervjuade vi sex personer pÄ Scania om deras belöningssystem.

JCJ-Metoden : En differentiering av Scanias WACC

Scania?s discount rate - the return requirement of investments - refers to Scania?s WACC or weighted average cost of capital. The capital markets return requirement on equity and the credit market interest cost of borrowing is weighted to become the single discount rate, the WACC. The purpose of this study is to investigate which asset pricing model of APT and CAPM Scania should use in their WACC calculations. The company now uses a group WACC of 11 percent which is used in all company levels.

En kartlÀggning av saknat innehÄll pÄ intranÀtet Scania InLine

IntranÀt har blivit ett vanligt verktyg för informationshantering inom företag. Under 2003 övergick Scania frÄn sitt gamla intranÀt till det nya, förbÀttrade intranÀtet Scania InLine. IntranÀtet har nu uppnÄtt en mognadsgrad som gör det möjligt att se över vilken information som saknas eller Àr svÄrhittad.Uppgiften var att genom en kvantitativ studie (analys av intranÀtets söklogg) och en kvalitativ studie (intervjuer med anvÀndare) identifiera vilken information som anvÀndarna av Scania InLine förvÀntar sig ska finnas dÀr, men som de av nÄgon orsak inte lyckas hitta, samt att genom detta arbete visa pÄ en metod som kan anvÀndas vid liknande undersökningar av saknad eller svÄrhittad information pÄ intranÀt. Slutsatsen blev att det inte Àr sÄ mycket information som verkligen saknas pÄ Scania InLine. Problemet Àr snarare att informationen Àr svÄr att hitta.Examensarbetets resultat bestÄr av en redogörelse för hur det analyserade materialet sammanstÀlldes samt förslag pÄ förbÀttringar för intranÀtet Scania InLine.

SkÄnes integration Orsaker till framgÄng

This essay is a case study that deals with the integration of Scania into Sweden,which started for over 300 years ago. The purpose is to capture why theintegration of Scania succeeded, what were the main reasons or factors and todiscuss the effects the scanian identity and culture had on the integration. This hasbeen done with the help of different theories that will help sort out main factors tothe successful integration. The result of the study revealed a number of factors, tobegin with the scanian identity appeared not to be such a great obstacle for theintegration that one could believe. The identity developed because of the?swedification?, which were the measures the Swedish government took tointegrate the new territory.

Leverantörsrelationers betydelse : en fallstudie pÄ Scania och tvÄ av dess underleverantörer

One of the most distinguishing features for companies today is that they must have a close collaboration and keep up a good relationship with their suppliers. This is important for the companies chance of survival and for them to compete in their markets. This essay will discuss the subject of Scania?s long-term collaboration with their suppliers. The purpose of the essay in this case study is to analyze if a long-term cooperation with a supplier is of essence upon renegotiations of continued collaboration.

SCANIA – - Analys och vĂ€rdering

Scania grundades Är 1891 och idag spÀnner sig verksamheten över hundramarknader. Tillverkningen bestÄr av tunga lastbilar, bussar samt industriochmarinmotorer, fokus ligger pÄ segmentet tunga transporter. Scania harfortsatt att visa goda intÀkter Àven under perioder av stagnation pÄmarknaden. Det har gjort Scania till ett attraktivt förvÀrvsobjekt för andrabolag i samma bransch. Volvo har gjort tvÄ försök till förvÀrv av Scania ochMAN har gjort ett.Volvo gjorde tvÄ försök till förvÀrv först Är 1979 och sedan igen Är 1999men hindrades dÄ av EU-kommissionen eftersom företagen tillsammansskulle dominera den nordiska marknaden.

Varför slutar Young Professionals pÄ Scania? : En kvalitativ studie bland unga akademiker hos Scania gÀllande drivkrafter, vÀrderingar och behov i arbetslivet.

I den hÀr uppsatsen har vi undersökt vilka vÀrderingar drivkrafter och behov som finns bland fordonstillverkaren Scanias unga akademiker, vilka i undersökningen gÄr under benÀmningen Young Professionals. Detta i syfte att utröna varför Young Professionals lÀmnar Scania och vilka faktorer som Àr avgörande för att skapa ett attraktivare Scania bland denna mÄlgrupp samt att komma fram till lÀmpliga ÄtgÀrder som i största möjliga mÄn kan förmÄ dem att stanna inom företaget. Undersökningen bedrevs genom anvÀndande av kvalitativa intervjuer och fokusgrupper vilket resulterade i ett antal faktorer framkom som viktiga för denna mÄlgrupp.Dessa faktorer Àr chefskapet, missnöje med företagets engagemang och tillvaratagande pÄ den enskilde individens driv, motivation och kunskaper samt inre processer som Àr alldeles för segdragna vilket mynnar ut i frustration hos YP och dÀrigenom leder till motivationstapp..

KartlÀggning av tvÀrfunktionella verksamhetsbehov för framtida utveckling av OAS

The management of information is one of the key aspects within a successful andefficient product development process, particularly regarding complex products.Scania CV AB is at the moment developing a new IT-system, OAS, which aims tomanage the company?s product data. With this as a background, the purpose of thismaster thesis is to identify the cross-functional user needs within Scania?s organizationconcerning product data and the management around it.To fulfill the purpose, an empirical study consisting of 40 personal interviews with 50representatives from different functions within Scania?s organization was carriedthrough. The empirical data was then analyzed focusing on identifying thecross-functional needs and issues.The study points out that there is a big potential regarding improvement among themanagement of product data.

Automatisk nivÄreglering av strÄlkastare

To be allowed to sell Z-suspended vehicles with dipped beam Xenon or LED lighting, Scania have to develop automatic headlight level control. This master?s thesis aims to be the foundation to that development.The thesis consists of several parts; a market analysis of how competitors to Scania and the general vehicle industry solve this problem; several available principles for detecting the amount of control needed; the construction of a test station for sensors, a control unit and components connected controlled by the control unit; a further theoretical and practical development of one principle ? one rotational sensor connected between the chassis and the back drive axis; a state flow model programmed in Simulink that produces the control signal for the headlight leveling from the sensor input.Lastly the thesis gives some recommendations to the further development and implementation of automatic headlight level control on Scania vehicles..

Grus i maskineriet : En fallstudie av lÄgkonjunkturens pÄverkan pÄ Scania

VÄrt syfte med denna uppsats Àr att skapa förstÄelse dels för hur lÄgkonjunkturen pÄverkar ledarskapet och dels för vilka organisatoriska förÀndringar som lÄgkonjunkturen har bidragit till för ett företag i ekonomisk nedgÄng.Vi har anvÀnt oss utav en kvalitativ undersökningsstrategi och gjort en fallstudie av Scania. Vi har utfört semi-strukturerade intervjuer med hjÀlp utav en intervjuguide. Vi har haft en hermeneutisk tolkningsansats dÀr vi har haft som mÄl att skapa förstÄelse för hur ledarskap pÄverkas av lÄgkonjunkturen.                  Vi har presenterat vÄr empiri i tvÄ kapitel. I kapitel IV tas empirin upp i form av ett imaginÀrt personalmöte och i det efterföljande kapitlet analyseras empirin med hjÀlp av vÄr teoretiska referensram.      Scanias organisation har pÄverkats i hög grad av lÄgkonjunkturen exempelvis har antalet skift reducerats och den totala arbetstiden har minskat. Inom Scania satsas det nu vÀldigt mycket pÄ utbildning och kompetensutveckling.

KvalitetssÀkring för Scaniasmotorkomponenter : JÀmförelse med andra företag

Quality assurance for Scania engine componentsScania engines have become one of the world?s most renowned corporations in themanufacturing of engines. This is mostly due to the quality and performance thatScania have shown. However, this does not stop Scania from trying to achieve moresuccess in the fields of development and research to assure the quality of theirengines.The purpose of this thesis is to show how Scania ensures the quality of the enginecomponents, both those who made externally and internally at Scania, also inclusivethe manufacturing and assembly process.Three engine components were examined: D16 block engines, water pump andXP-Iinjectors. The study included the whole process from the step of supplying therow materials to the last step in production functional test.In this thesis an investigation of how other companies are working with qualityassurance was conducted.

Scanias Produktionssystem - inte bara för produktion : En implementering av Scanias Produktionssystem inom teknikorganisationen vid Scania Chassi

This report is the result of a master thesis at Linköping University - Institute of Technology and Uppsala University at the request of the chassi workshop at Scania CV AB in SödertÀlje. Since the beginning of the 90's, Scania CV AB has had a close cooperation with Toyota from which, among other things, the Scania Production System (SPS) has evolved. SPS explains Scanias' values, principles and priorities. The Technician department (MST) at Scania Chassi in SödertÀlje believes that SPS can streamline the technicians work and help them become a more homogeneous group. The purpose of this master thesis is to initiate an implementation of SPS within MST through two pilot projects involving both the product and process technicians. The SPS principle Normal Situation - Standardised working method was required to be implemented within one work task each for the two groups of technicians with special attention on the three subprinciples Standardisation, Takt and Balanced flow. The master thesis fulfilled its purpose as the two pilot projects initiated the implementation of SPS within MST and the three sub-principles Standardisation, Takt and Balanced flow were implemented within the two chosen work tasks.

1 NĂ€sta sida ->